• مالیه ما، کشور ما، آیندۀ ما info.ard@mof.gov.af
  • +۹۳ (۰) ۱۰۰۰

    آغاز هفته مالیاتی به منظور ترویج هر چه بیشتر فرهنگ مالیه دهی در کشور

    IMG_1711.JPG

    25 جدی 1398
    محترم پروفیسور محمد همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه و مشاور ارشد مقام عالی ریاست جمهوری در امور زیربنا، هفته مالیات را امروز مؤرخ ۲۵ جدی ۱۳۹۸ طی مراسمی به منظور ترویج هر چه بیشتر فرهنگ مالیه دهی در بادام باغ کابل افتتاح کرد.
    در این مراسم وزرای زراعت، آبیاری و مالداری، احیاء و انکشاف دهات، آمنه احمدی رئیس عمومی عواید و شماری از رؤسای وزارت مالیه، مستوفی ها و آمرین عوایدی، نمایندگان مختلف ادارات دولتی، نمایندگان سکتور خصوصی، مسئولین اتحادیه ها و شماری از مالیه دهندگان اشتراک داشتند.
    محترم قیومی، سرپرست وزارت مالیه ضمن تشکری از اشتراک کنندگان در سخنان افتتاحیۀ این مراسم گفت: “توانمند سازی مالیه دهنده گان و برنامه آگاهی عامه در مرکز و ولایات از جمله وظایف عمده و اولویت های اساسی وزارت مالیه است که در بخش های اصلاح امور مالیاتی و انسجام بهتر عواید در سراسرکشور بوده و لازم است تا به مالیه دهنده گان از اصلاحات در سیستم مالیاتی کشور از طریق برنامه های منظم آگاهی عامه و سیمینار ها اطلاع رسانی درست و بموقع صورت گیرد.”
    وی افزود:” آگاهی عامه و دانش مودیان مالیه دهنده را توانمند کرده و با پرداخت نمودن بموقع و درست مالیات از پرداخت مالیات اضافی یا جرایم محفوظ میگردند. وی از مردم خواست که در بخش ترویج مالیه دهی در کشور با وزارت مالیه همکاری نمائید.
    محترم نصیر احمد درانی، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری گفت:” جمع آوری عواید ملی و مالیه دهی امروز عصری شده است. پرداخت مالیه به وخت معین آن فرهنگ مالیه دهی و علاقمندی مالیه دهنگان مسئولیت هر شهروند است. مالیات است که باعث استقلالیت اقتصادی کشور ها گردیده و باعث رشد اقتصادی و کاریابی می گردد. وی از تمام مالیه دهنده دگان درخواست نمود تا مالیات شانرا کتمان نکرده و آنرا در وقت و زمان معین آن پرداخت نمایند.”
    محترم مجیب الرحمن کریمی، وزیر احیا و انکشاف دهات گفت:” افغانستان یکی از کشور های است که بیشتر به منابع مالی کمک کننده گان نیازمند است بنآ مالیه یکی از اساسی ترین عامل توسعه دولت های انکشاف یافته است بنا بر این نیاز است که مردم ما برای یک افغانستان با ثبات اقتصادی و خود کفا مالیه خویش را به زمان معین آن پرداخت نمایند.”
    محترم محمد یونس مومند معاون، اتاق تجارت و صنایع و محترم شیر باز کمین زاده، رئیس اتاق صنایع و معادن نیز در رابطه به اهمیت، اهداف و رابطه سکتور خصوصی با حکومت به اشتراک کننده گان معلومات ارائه نمودند.
    هفتۀ مالیات امروز افتتاح و با برنامه های آموزش مالیات، سپورتی (وشو، شمشیر بازی و تیر و کمان)، برنامه های موسیقی و سرگرمی به مدت سه روز از ۲۵ الی ۲۷ تجلیل می گردد.
    همچنان طی هفته مالیات که در سراسر کشور افتتاح گردید، قرار است که به منظور آگاهی عامه و تقویت فرهنگ مالیه دهی برنامه های تبلیغی و تنویری از طریق چاپ هفته نامه شتمنی، شبکه های اجتماعی، رادیو، تلویزیون های ملی و خصوصی و دیگر وسایل ارتباط جمعی در سراسر کشور تدویر یابد.
    قابل تذکر است که هدف از تجلیل و افتتاح هفته مالیات بلند بردن سطح آگاهی مالیه دهنده گان، تقویت فرهنگ مالیاتی، بلند بردن سطح آگاهی عامه ، بلند بردن سطح اطاعت پذیری داوطلبانه،توانمند سازی مالیه دهنده در راستای چگونگی سنجش مالیه، توانمند سازی مالیه دهنده در رابطه به مکلفیت های شان وارایه خدمات مسلکی و بموقع برای مالیه دهنده گان است تا از یک سو از جرایم مالیاتی جلوگیری بعمل آمده و از سوی دیگر عواید ملی بشکل درست آن جمع آوری گردد.