• مالیه ما، کشور ما، آیندۀ ما info.ard@mof.gov.af
  • +۹۳ (۰) ۱۰۰۰

    رهبری ریاست عمومی عواید وزارت مالیه با معین تخنیکی و مسئولین بخش عایداتی وزارت فواید عامه نشست دایر نمود

    21 حمل 1402
    ۱۷ رمضان‌المبارک ۱۴۴۴ / ۱۹ حمل ۱۴۰۲
    آقای الحاج شیر محمد مشفق رئیس عمومی عواید در حضورداشت آقای امان الله امین رئیس عواید غیرمالیاتی، آقای حافظ شاه حسین حسینی رئیس انکشاف و نسجام عواید ولایات و آقای محمد جلال احمدزی رئیس سیستم عواید وزارت مالیه، به وزارت فواید عامه جهت الکترونیکی سازی جمع‌آوری عواید آن تشریف برده و با مولوی عبدالکریم فاتح معین تخنیکی آن وزارت و سایر کارمندان ذیربط آن جلسه دایر نمودند.
    در این نشست نخست مشکلات موجود مطابق بررسی های از قبل به میان آمده راجع به نحوه جمع‌آوری عواید در مربوطات آن وزارت بیان گردید، سپس راه حل های آن‌ها توضیح داده شدند. آقای مشفق رئیس عمومی عواید اهم تقوا را برای مسلمانان حفاظت و تقویت نظام اسلامی خواند و در این راستا خشکاندن سرچشمه‌های احتمالی فساد از طریق سیستم و الکترونیکی سازی گردآوری عواید نظام را از مسئولیت های شرعی خود و همکاران خویش بیان داشت.
    در ادامه آقای امین رئیس عواید غیرمالیاتی ریاست عمومی عواید بند دوم مصوبۀ مؤرخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۱ کابینه ا.ا.ا را قرائت نمود که آمده است: وزارت‌ ها و ادارات مؤظف اند به منظور جمع‌آوری عواید مالیاتی و غیرمالیاتی نکات ذیل را مد نظر گیرند:
    ۱.تمام عواید مالیاتی و غیرمالیاتی از طریق بانک جمع آوری گردد.
    ۲.هیچ وزارت و اداره بدون در نظرداشت قوانین مربوطه حق مصرف عواید خویش را ندارد.
    ۳.هر وزارت و اداره که در قسمت تحویلی عواید خویش از طریق بانک مشکل دارند با همکاری وزارت مالیه مشکل خود را حل نمایند.
    بدین سان حکم شماره ۲۰۷۱ مؤرخ ۱۴۰۱/۲/۲۶ مقام عالی رهبری ا.ا.ا در رابطه به جمع‌‌آوری عواید را به خوانش گرفت که در آن نگاشته شده است:
    - “ددې لپاره چې عواید په شفاف ډول راټول او د بې نظمیو او گډوډیو مخنیوی وشي، ټولې عایداتي ادارې مکلفې دي چې خپل عواید د بانک له لارې په اصولي توگه راټول کړي.
    - هیڅوک نشي کولای چې په خپل سر د عوایدو څخه مستقیما مصرف وکړي.”
    و در زمینه تطبیق بهتر این فیصله ها توضیحات لازم را ارائه نمود. همچنان آقای امین راجع به مطالعه ساحات ضیاع عواید، معیاری سازی اسناد بهادار آن وزارت، ترتیب طرح عوایدی و ترتیب پروپوزل تطبیق طرح بحث نمود.
    بعداً آقای حافظ شاه حسین حسینی رئیس انکشاف و نسجام عواید ولایات ریاست عمومی عواید وزارت مالیه، در زمینه مشکلات جمع‌آوری عواید ولایتی فواید عامه به طور مفصل و مستند صحبت نمود.
    سپس آقای احمدزی رئیس سیستم عواید گفت: مطابق حکم رهبری ا.ا.ا عواید تمامی ادارات امارتی باید به گونه الکترونیکی و بانکی جمع‌آوری گردد. جهت تعمیل این موضوع به امضاء تفاهم نامه همکاری میان وزارت مالیه و وزارت فواید عامه ضرورت می باشد که مسودۀ آن را ریاست عمومی ترتیب می نماید و وزارت فواید عامه نظریات خویش را در آن شامل می نماید.
    در اخیر آقای مولوی عبدالکریم فاتح معین مسلکی وزارت فواید عامه ابراز قدردانی نمود و نتیجتاْ فیصله به عمل آمد تا تفاهمنامه همکاری در راستای نیل به اهداف فوق‌الذکر ترتیب و سپس با تطبیق آن گردآوری عواید آن وزارت به گونۀ الکترونیکی آغاز گردد.