• مالیه ما، کشور ما، آیندۀ ما info.ard@mof.gov.af
  • +۹۳ (۰) ۱۰۰۰

    عبدالقيوم نصير

    رئيس خدمات ماليه دهندگان
    عبدالقیوم نصیر فرزند سلیم الله در سال ۱۳۷۰ خورشيدی در قریه قطاربید ولسوالی یاوان ولایت بدخشان در یک خانواده دیندار چشم به جهان گشود. تعلیمات ابتدایی را نزد امام قریه و بابایش ملا محمد یعقوب رحمه الله فرا گرفت.
    آقای نصیر دوره ابتدائیه مکتب را در لیسه قطاربید و دوره لیسه را در لیسه وخنیده به اتمام رسانید. وی در سال ۱۳۸۶ خورشيدی امتحان کانکور را سپری و در پوهنځی ادبیات پوهنتون تخار کامیاب گردید و از همان پوهنتون در سال ۱۳۹۰ خورشيدی از بخش دری به درجه سوم فارغ التحصیل گردید.
    محترم نصیر علوم دینی را تا درجه دوم نزد پدر بزرگوار شان فرا گرفت و در سال ۱۳۸۱ خورشيدی به مدرسه اشتتوک رفت و دروس دینی خویش را به شکل متفرق نزد استادان بزرگوار هر یک مولوی عبدالرحمن، مولوی صدرالدین و اخیراً مدت چهار سال شرف تلمذ نزد استاد گرامی مولوی عبدالغفور حباب رحمه الله را به دست آورد.
    آقای نصیر در جریان ادامه تحصیل در پوهنتون تخار به صف امارت اسلامی افغانستان پیوست و پس از فراغت از پوهنتون تا آخرین روز سقوط دولت مزدور شرف عضویت امارت اسلامی افغانستان را داشت و در بخش های مختلف نظامی، فرهنگی (نوشتن مقالات و ساخت افلام جهادی) و… به توفیق و یاری الله عزوجل خدمت نمود.
    عبدالقیوم نصیر در جریان خدمات جهادی توانست علوم دینی خود را نیز ادامه بدهد و تا دوره خورد کتاب هایش را نزد استادان مختلف در مدرسه دارالعلوم تاج آباد و دارالعلوم حبیبیه پیش ببرد.
    محترم نصیر در علوم عصری نیز دسترسی دارد؛ او پروگرام های مختلف کمپیوتر منجمله پروگرام های آفس و پروگرام های دیزایننگ را فرا گرفته و در اوقات مناسب آنها را به مجاهدین نیز تعلیم داده است. علاوتاً وی کورس های انگلیسی (IRC) و عربی را نیز فرا گرفته است.
    آقای نصیر به زبان های دری و پشتو تکلم و کتابت میتواند و در زبان های عربی و انگلیسی مطالعه و ترجمه کرده میتواند. وی ضمن نوشتن و ترجمه نمودن صدها مقاله در وبسایت الاماره دری و مجلات امارت اسلامی افغانستان خصوصاً مجله حقیقت، چهار کتاب را نیز از عربی و پشتو به فارسی ترجمه نموده است که یکی از آنها زیور چاپ یافته و سه دیگر تحت کار می باشند.
    عبدالقیوم نصیر پس از فتح افغانستان توسط امارت اسلامی افغانستان حسب لزوم دید بزرگان در وزارت مالیه به صفت رئيس مالیه دهندگان بزرگ و سپس به صفت رئيس خدمات مالیه دهندگان تعیين گردید، که تا الحال در اين بست ايفای وظيفه می نمايد.