• مالیه ما، کشور ما، آیندۀ ما info.ard@mof.gov.af
  • +۹۳ (۰) ۱۰۰۰

    مراسم توزیع تصدیق نامه مالیه بر ارزش افزوده برای تجار و مالیه دهندگان

    vat123.jpg

    20 جوزا 1400
    چهارشنبه، ۱۹ جوزا ۱۴۰۰ هـ .ش
    مراسم تصدیقنامه های مالیه بر ارزش افزوده برای تجار و مالیه دهندگان، امروز طی مراسمی با حضور محمد خالد پاینده، سرپرست وزارت مالیه در مقر این وزارت دایر گردید.
    در این مراسم که نصرالله درانی، رئیس عمومی عواید، محمد اسماعیل غضنفر، رئیس عمومی فدراسیون اتاق های افغانستان، شماری از رؤسای وزارت مالیه، نمایندگان شرکت های خصوصی و رسانه اشتراک ورزیده بودند، با تلاوت آیات از قرآن مجید و پخش سرود ملی کشور آغاز گردید.
    محمد خالد پاینده، سرپرست وزارت مالیه ضمن خوش آمدید به اعضای رهبری ریاست عواید، رئیس عمومی فدراسیون اتاق های افغانستان و دیگر اشتراک کنندگان گفت، مالیه بر ارزش افزوده اساس ثبات و خودکفایی است. مالیه بر ارزش افزوده عواید پایدار دارد و می تواند در اقتصاد تغییر ایجاد کند. با تطبیق مالیه بر ارزش افزوده که در سال ۱۴۰۱ مالی آغاز می گردد می توانیم برای کنترول مصارف و افزایش صادارات انگیزه ایجاد کرده جلو فساد و تحریف مارکیت را بگیریم. وی افزود مالیه بر ارزش افزوده به ما کمک می کند اقتصاد غیر رسمی را رسمی بسازیم و رشد تولید ناخالص داخلی را بالا ببریم. با تطبیق این میکانیزم می توانیم تا سال ۲۰۲۶ پیش از ۲۰ میلیارد افغانی عواید جمع آوری کنیم.
    محمد اسماعیل غضنفر، رئیس عمومی اتاق های افغانستان ضمن قدردانی از رهبری وزارت مالیه بخاطر بلند بردن عواید از سکتور خصوصی خواهش نمود تا با پرداخت مالیات از حکومت جهت ارائه خدمات بهتر حمایت کنند. وی هم چنان از وزارت مالیه بخاطر جلوگیری از فساد و عدم هماهنگی خواستار وضع مالیه یکسان برای هر سکتور خصوصی شد.
    نصرالله درانی، رئیس عمومی عواید وزارت مالیه در رابطه به مالیه بر ارزش افزوده معلومات ارائه نموده گفت، درسال های قبل به دلایل متعدد نتوانستیم مالیه بر ارزش افزوده را تطبیق کنیم. تطبیق سیستم مالیه بر ارزش افزوده یکی از تعهدات حکومت افغانستان با شرکای بین المللی است. این سیستم در رشد سکتور خصوصی نقش عمده و اساسی دارد. با همکاری سکتور خصوصی توانستیم مشکلات تخنیکی این سیستم را برطرف نمائیم و در سال ۱۴۰۱ تطبیق آن آغاز می گردد.
    در اخیر برنامه به سوالات مطروحه خبرنگاران جواب ارائه گردیده و تصدیقنامه های مالیه بر ارزش افزوده به شماری از شرکت های خصوصی توسط وزیر مالیه اعطا گردید.
    قابل تذکر است که مالیه بر ارزش افزوده مالیات غیرمستقیم است از تمامی مراحل مختلف تولید، توزیع و عرضه یک محصول یا خدمت گرفته می‌شود.