• مالیه ما، کشور ما، آیندۀ ما info.ard@mof.gov.af
  • +۹۳ (۰) ۱۰۰۰

    برای نمایندگان اتاق تجارت و سرمايه ګذاری افغانستان آگاهی مالیه بر ارزش افزوده داده شد

    vat.jpg

    17 حمل 1400
    ۱۶ حمل ۱۴۰۰ خورشيدی – طی یک ورکشاپ یک روزه آگاهی دهی پیرامون قانون مالیه ارزش افزوده و همه موارد شامل آن برای نمايندگان اتاق تجارت و سرمايه ګذاری افغانستان ارایه گردید.
    در شروع این ورکشاپ آقای نصرالله درانی رئيس عمومی عواید وزارت مالیه آغاز به سخرانی کردند و در صحبتهای شان بعد از خوش آمديد گويی اشتراک کنندگان علاوه داشتند که با تطبیق این قانون و مالیه سطح ملی عواید بلند میرود و بهترين خوبی اش در اينست که جلو فرار مالياتی را گرفته و نظر به دیگر مالیات تادیه و حصول آن آسان میباشد.
    بعداً پریزنتیشن معلوماتی توسط آقای حامد وردگ یک تن از کارمندان آمریت مالیه بر ارزش افزوده مربوط رياست ماليه دهندگان بزرگ به اشتراک کنندگان ورکشاپ ارایه گردید.
    در یک بخش این پریزنتیشن آمده است که این مالیه بالای آن شرکتها قابل تطبیق است که دوران عوايد سالانه آن در حدود ۱۵۰ میلیون افغانی و زیادتر از آن باشد و به مرور زمان در سطح مالیه دهندگان متوسط و کوچک نیز عملی میگردد. مالیه بر ارزش افزوده جاگزین مالیه انتفاعی است و نورم معياری آن ۱۰٪ ميباشد.
    در پایان این ورکشاپ بحث های همه جانبه پيرامون این نوع مالیه توسط اشتراک کنندگان صورت گرفت و آقای نصرالله درانی رئيس عمومی عوايد، آقای عبدالولی نوری معاون تخنيکی رياست عمومی عوايد و آقای احسان الله هلالی رئیس مالیه دهندگان بزرگ به سوالات اشتراک کنندگان پاسخ های همه جانبه ارایه کردند.
    قابل یادآوری است، قانون مالیه بر ارزش افزوده در نه فصل و سی و پنج ماده ترتیب و توسط شورای ملی تصویب گردیده و مقرره آن توسط شورای وزيران منظور گردیده است.